Friday, April 15, 2011

Pelajar tahun 3 yang hancus~~~!!!!

salam semua...

minggu study week da tiba..menunjukan final di celah2 jari jew...tp???arghhhh!!study week kali nie..memberi cabaran kpd  aku yang berstatus palajar nie...selama ni study week bole enjoy lagi..tp sem ni...=( aku and dak clas aku terpaksa menyiapkan 3 projek yang telah mencuri masa study week skrg nie!!!!dengan jadual pekse yang macam nk buat aku terjun bagunan..stres...stres...stres..mak nok!!! 

stop cite pasal study week..tp aku nk cerita pasal salah satu projek aku yang masih terbengkalai lagi tue!!! 
nama projek aku nie...air quality monitor....korang tawkan benda nie aper???alah...alat yang bole taw quality of air around us...so 4 this projek aku n yana di tugaskan untuk membuat circuit...

serious aku ckp..this is my 1st experience to use pcb wirzard and etching the circuit by using pcb board..aku ingt step dia senang jew..upe2 yew..ya allah byk step kot...sbgai pelajar tahun 3 and next semster i will do my psm 1..aku sepatut yew malu n rase diri ni bodoh kot..coz benda ni aku x taw siot...ni pon sbb projek ni law x sampai ke final year aku rase dri ni bodoh..hahhahah!!

thanx to abg technican yang baik hati coz membantu dri aku yang serba bodoh berkenaan circuit ni..nama jew budak electrical engrg tp hancus gile....berubah umi..berubah...!!=)oke di sebab kan aku ni terxcited lebih cite pasal kebodohan aku kt korang..so mei sini aku nk tunjuk kebodohan aku tue..hehhehe=)


1step...jom masok bilik gelap!!!



watp masok bilik gelap nie???bahaya2...hehehe x lah kt dalam bilik gelap ni kite nk lekatkan pcb board dengan film..kne betol2 lekat taw...bru bole jadi circuit nie...

2nd step...masok kn pcb board tu kt dalam photo resist development..


selama 2 minit kne masok kn kt dalam benda ala nie...lepas da siap cepat2 basuh and pg ke step yang seterusnye...

3rd step:masok kn pcb board kt copper etching...



yang ni masok kn pcb tu lama sikit..dalam 9 minit kot..so sementara duk tunggu copper tu lekat kt circuit..aku n yana snap2 la pixca...

yana cakap aku bajet comel!!!tp mmg comel kn???

ni la yana...!!cute kan??

da lepas 9 minit tu...kne la kua kan pcb board tue and kne basuh dulu sebelum pg ke step yang seterusye...

4th step masok kn pcb board kt dalam resist stripping

masok kan kt dalam ni x lama pon kawan2..dalam 2 minit jew pon..
pas da siap kt sini..and kite kua kan pcb board tue kite basuh lah bersih2 supaya kt board tu hanya tinggal circuit kite jew..=)

  and the last step is..masok kan kite yew pcb tu dekat dryer machine:


lepas da buat step nie..maka terhasil la circuit aku kt pcb board and idung aku gile kembang coz x sangka dapat buat benda nie...!!!

rushing pg clas nk tunjuk kan ccc aku yew pcb da siap..tinggal nak pasang component jew!!!

p/s:sory pic pcb circuit x ader terlupa nk snap...=(  





No comments: